De fem største fallgruvene når du drar til tannlege i Krakow

Alle har hørt om det – og alle kjenner noen som har vært i utlandet og spart mye hos tannlegen.

Noen har også imidlertid hørt om de gangene det ikke ble så mye å spare og hvor forferdelig ille det ble til slutt!

Her har vi listet opp en liste over de fem viktigste tingene du MÅ tenke på før du bestemmer deg for å legge din tannbehandling til utlandet.

1.Ved valg av tannlegeklinikk.

Hva slags referanser har de? Har de holdt på lenge, har de erfaring med norske pasienter og hva slags tilbakemelding gir disse pasientene på behandlingen.  Merk at her er det ikke nok å gå på klinikkens egne hjemmesider, eller på klinikkens egen Facebook-side. Her kan referansene være falske og sterkt redigert. Finn objektive vurderinger gjort på andre plattformer og du finner fort ut om de har den erfaringen og så mange fornøyde tannpasienter som de kanskje hevder. Vår klinikk har en egen Facebook side hvor pasienter som både er fornøyd og de som ikke er fornøyd for si sitt. Vi redigerer ingenting, men svarer i stedet så godt som mulig på den kritikken vi får. Vi er også på portaler som «treatment abroad» og «medigo» som er verdensomspennende portaler hvor pasienter får si sin hjertens mening.

Den beste til å vurdere kvaliteten på den servicen som blir ytet hos en tannlegeklinikk i utlandet er en pasient som faktisk har erfaring med å være der. Les det nøye.

2. Hva slags garantier blir gitt

Hva slags garanti og hva innebærer det? Det er liten hensikt å gi ti års garanti på arbeid hvis klinikken er 2 år gammel, og teamet bak klinikken skifter navn hvert tredje år. Videre er det også lite gevinst i garantiordningene hvis det ikke tas seriøst. Hva sier tidligere pasienter som har opplevd problemer, hva står med små skrift i kontrakten og hva dekkes? Dekkes det reise og opphold, eller kun det som tannlegen skal gjøre? Det kan fort bli dyrt å få dekket en ny krone over ett implantat hvis man må fly have jorden rundt for egen regning for å dekke en tannlegejobb som kanskje koster tusen kroner.

3. Informasjon på forhånd

Får du tilstrekkelig informasjon på forhånd. Veldig mange pasienter reiser til utlandet med falske forhåpninger. De har gjerne hørt at ett implantat koster 4.000 norske kroner, men det har ikke blitt fortalt at det er kun for selve skruen og at distanse, helnings hette og krone kommer i tillegg. (totalpris gjerne godt over 10.000). Det er også leit å ikke få informasjon om hva som kan gå galt, hva slags risiko ett inngrep innebærer og hva det er som kan gjøre at prosedyren blir dyrere. F.eks. så vil vi her i Krakow, alltid være veldig konservativ når vi informerer om våre priser. Hva kan gå galt, hva kan komme i tillegg og hva er det vi typisk gjør annerledes enn norske tannleger vanligvis gjør? Dette er standard prosedyrer hos seriøse aktører, men dessverre faller mange for fristelsen «å selge seg inn» både rimeligere og med store lovnader som de umulig kan holde. Kanskje tror de at pasienten uansett vil starte behandlingen når man først har tatt steget og betalt reisen og reist så langt for behandling. Vi synes sånt er veldig useriøst og direkte forkastelig … men det som selger, har en tendens til å selge… så obs obs.

Denpro er et norsk selskap, eid av nordmenn som driver tannklinikk I Krakow. Tannbehandling i Krakow slik det skal være.

4. Kvalitet på tannbehandlingen

Hva slags materialer og hva slags utstyr brukes. Veldig ofte ser man bilder av fancy utsyr og fancy lokaler. Gjerne er utstyret som brukes også tipp topp moderne. Men hva med materialet som brukes under selve prosedyren? Er det sertifisert i Norge, er det rent og er det av den kvaliteten som klinikken skryter av? Spør vedkommende du er i kontakt med om hva slags merke som leverer compositten, hvem som leverer fyllingsmaterialet for rotbehandling og hva slags bedøvelse de bruker. Hvis ikke «kontaktpersonen» vet dette, så er det ett godt tegn på å lete ett annet sted. En av klinikkene vi sammarbeidet med tilbake i 2008-2009 så var det veldig mye bra utstyr…. men absolutt det rimeligste av materialer. Det var selvfølgelig uholdbart, siden vi krever at vi skal kunne gi opp til ti års garanti. Så da måtte vi skifte beite.

5. Intensiv tannbehandling

 TID TID TID. Det er dyrt å fly – og det er dyrt å bo på hotell og ikke minst – Det kan være veldig dyrt å ta mye fri fra jobben. Den enkleste måten å selge tannlege i utlandet på er å si at det er billig, bra og at det går fort. Men hvor fort? Det er veldig vanskelig å estimere tidsbruk før man vet detaljer om den reisende som planlegger en tur. Med gode forberedelser kan man ganske nøyaktig planlegge tidsbruken til behandlingen, men hvis du ikke får spørsmål som: Hvor lenge siden er det den tannen ble trukket, og, Hvor mange tenner er det som står igjen i overkjeven i dag, og hva slags preferanser har du for sluttresultatet så er et kanskje på tide å lete ett annet sted.

Dette er de fem punktene vi mener reisende bør se mest opp for. Dette er langt fra en uttømmende liste over ting man må være observant på før man bestemmer seg for destinasjon og også klinikk. Vårt råd er: Sett deg grundig inn i din egen situasjon, still kritiske spørsmål til den kontaktpersonen du får tak i og ikke gi deg før du får gode og «ekte» svar. Gå gjennom klinikkens nettside og les eventuelt hva agent sier. Hør hva andre pasienter har erfart, sjekk om de har gjort årsoppgjøret og hvis de sier de har 15 års erfaring… sjekk når selskapet ble stiftet. Så enkelt er det – Er det bløffmakere så er det gjerne usannheter og hvite løgner litt over alt. Man må bare lete litt og kanskje grave litt under en fin overflate. Da kommer det gjerne litt snusk opp!

Så lykke til.

I Krakow var vi de første som begynte å ta imot nordmenn. Vi opprettet vårt selskap, www.denpro.no, i 2006 og da som et nuf (norsk registrert utenlandsk foretak). Dette bli senere gjort om til et ans (2010) og deretter til ett AS i 2015.

Vi ser alle våre reisende i øynene når de kommer til oss, og vi ser alle våre reisende i øynene når de reiser herfra. Ikke alle er like fornøyde med tannlegen i Krakow, men vi gjør vårt beste for at alle får den behandlingen og oppfølgingen vi mener norske reisende fortjener.