Garanti

Ville du kjøpt en ny bil fra noen som ikke gir garanti? Nei. Så hvorfor skal det ikke være det samme når du går til tannlegen? Vi tar fult ansvar for den jobben vi gjør. Fly, overnatting og alt hos tannlegen blir dekket av oss, hvis noe skulle skje med dine tenner etter du har vært hos oss.

Hvis det skjer ting med det arbeidet vi har gjort der du kommer inn under vår garanti ordning så vil vi dekke følgende:

  • Alt av tannarbeid for å gjennskape det planlagte resultatet
  • Opphold i Krakow under hele behandlingen
  • Reise til og fra Krakow fra enten Oslo, Bergen, Stavanger eller Trondheim

Hva slags behandling dekkes av denne garantiordningen.

  • Vanlig fylling i compositt. En vanlig fylling har tre års garanti. Er det fylling på tannhals så er garantien 1 år. I tilfeller ved tapt bitehøyde eller ved bruksisme (tanngnisning) så vil pasienten få informasjon om garanti på stedet av behandlende tannlege. Garantien for fyllinger i de fremste tennene vil ofte falle bort når pasienten har bruksisme og ikke ønsker å følge legens anbefaling av en større og nødnveidg behandling for å få mer langvarige løsninger, typisk heving av bitt.
  • Glassfiberoppbygging av tannkjerne ved rotbehandling – 3 år. Ved kompliserte og usikre rotbehandlinger så vil denne garantien bli vurdert av behandlende tannlege og pasient informert fortløpende ved eventuelle endringer.
  • Kroner, broer, inlays, onlays, fasetter – 3 år.
  • Protese i akryl – 2 år.
  • Kombinasjonsprotese i akryl og metall – 3 år.
  • Splint for avlastning for bitt, kjevelås, nye kroner – 1 år.
  • Implantater – fem til ti år (avhengig av type implantat)

Krav for at garantienskal være gyldig

  • Dokumentert årlig kontroll enten ved vår klinikk (gratis) eller ved godkjent tannlegesenter i Norge.
  • Ta vare på tennene og tannhygienen i henhold til legens anbefalinger etter behandling.

Garantien gjelder ikke:

  • For behandling/rotfyllinger av tenner der det ligger betennelse i eller rundt roten hvor tannlegen ikke kan garantere for å lykkes med resutlatet. Pasienten vil bli informert om dette.
  • Midlertidige arbeid som kroner i plastikk/glassfiber, midlertidge proteser, midlertidge broer, og andre midlertidge løsninger som blir tilbydt passienten mellom behandlingsrundene.
  • Behandling av betennelsesutsatt vev etter trekking.

Skader som ikke dekkes av garantien

  • Mekaniske skader på tenner mellom behandlingene under rotbehandling (mellom rotbehandling og stift)
  • Skader på protetikk arbeid som en følge av trauma fra utsiden. (Dette vil da typisk kunne dekkes av skadeforsikring, men altså ikke av klinikken)
  • Skader på tannarbeid som en følge av naturlige forandringer i pasientens kjevebein ved f.eks. alderdom eller langvarig sykdom/medisinering.
  • Skader som en følge av dårlige tannhygiene.
  • Skader som en følge av sykdommer som kan gjøre skader på utført odontologisk arbeid, som f.eks. diabetes, osteporose, epelepsy, strålebehandling, cellegift.
  • Skader på tenner påført av tannleger utenfor dentestetica.

Hvordan gå frem ved garanti spørsmål.

Ta kontakt med oss så raskt som mulig. Vi vil stille en del spørsmål og gjerne ber vi om bilder for å forstå omfanget av problemet og hva det faktisk dreier seg om.

Hvis det viser seg at det er en garantisak, så vil vi enten anbefale pasienten å oppsøke norsk tannlege, der vi vil dekke pasientens kostnader (Dette er typisk for mindre ting, som f.eks. at kroner/broer løsner)

Hvis det er snakk om større ting, relatert til implantater, større brokonstruksjoner o.l. Så vil vi først beregne hvor lang tid vil ønsker å ha vedkommende ved vår klinikk. Deretter ønsker vi hjelp til å finne tidsrom vedkommende kan reise ned til oss, og når alt dette er klart så ordner vi med reise og opphold og vedkommende får tilsendt informasjon på mail.